M:40 are back after their fullength album Diagnos (HALVCD070, September 4, 2012). This piece of plastic gives us two new tracks of raging hardcore/crust from Lidköping. Strictly limited to 320 copies. The music can best be described as the rage from Totalt jävla mörker mixed up with the moodier parts from Neurosis. The mixture keeps the music interesting at all times. This EP really can’t make anyone disappointed; if you liked their fullength you will love the EP! The darkness is here to stay.
Reviews
Close up magazine, [written by Daniel Johansson. Distributed by Sound Pollution]
Att på en sjua med ett kängpunkband höra två spår med något helt annat än den förväntade d-takts-galoppen är både förvånande och glädjande. M:40 från Lidköping har dock aldrig varit rädda för att experimentera och sträcka sig utanför den gängse mallen. Jag gillade verkligen senaste skivan "Diagnos" (2012), just för de minnesvärda låtarna och smarta arrangemangen som stod ut i en annars konservativ genre.
Titelspåret på senaste singeln visar att västgötarna fortsätter att utvecklas. De slår till med en Amebix-tung dräpare vars refräng är som gjord för att hytta med näven till. Det är bra, men möjligtvis en aning statiskt. B-sidan "Vid vansinnets berg" är bättre, med högre tempo och ett hårt, tekniskt sväng som känns piggt och fräscht. Ribban för nästkommande fullängdare är därmed höjd. (7/10)